تقدیر رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی از شهردار مشهد | سرویها: شهرداری مشهد در انتخابات، خط مقدم خدمت به مردم بود + فیلم استقبال مشهدی‌ها از بازیافت آنلاین زباله خشک حمایت از کسبه و ماندگاری ساکنان در بافت محله آبکوه مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳) | احتمال بارش برف و یخ‌زدگی جاده‌ای در روز‌های پایانی هفته  کاهش ۱۱ درصدی حریق در مشهد نسبت به ۶ ماهه سال گذشته | تامین اولین پهپاد اطفای حریق تا پایان سال+ فیلم معضل فروشندگان سیار در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد | جاده بازار احداث بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در محور شاهنامه  برداشت محصول پیاز از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد انفجار گاز شهری در منزل مسکونی در مشهد با یک مصدوم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + عکس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: شورا‌های اجتماعی محلات کمک‌رسان مدیریت شهری هستند فوت یک کارگر در عملیات ساخت ایستگاه میدان شهدای مشهد در پروژه خط ۳ قطارشهری آتش‌سوزی منزل مسکونی در بولوار صارمی مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه در بولوار پیامبر اعظم(ص) مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد، آلوده و ناسالم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) شهادت سرگرد مشهدی برای پس گرفتن جزایر سه‌گانه ایرانی در سال ۱۳۵۰ گلایه‌های مردمی از مشکلات ترافیکی حوالی تقاطع شارستان - طبرسی مشهد آخرین وضعیت انتقال پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید مشهد | کوچ به سمت بازار تخصصی پرندگان هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد آلوده است (۲۷ مهر ۱۴۰۳) سامان‌دهی پهنه آهن‌فروش‌های مشهد تا ۲ سال دیگر مشهد؛ بزرگ‌ترین شهر وقفی کشور | ۱۴ هزار روایت در خصوص تاریخ معاصر داریم
سرخط خبرها

کاهش ۱۱ درصدی حریق در مشهد نسبت به ۶ ماهه سال گذشته | تامین اولین پهپاد اطفای حریق تا پایان سال+ فیلم

  • کد خبر: ۲۹۵۴۵۵
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کاهش ۱۱ درصدی حریق در مشهد نسبت به ۶ ماهه سال گذشته | تامین اولین پهپاد اطفای حریق تا پایان سال+ فیلم
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در ۶ ماهه اول امسال بالغ بر ۱۳ هزار عملیات داشتیم که ۷۰ درصد عملیات نجات و ۳۰ درصد عملیات‌های منجر به حریق بوده و نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش حریق داشتیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حمیدرضا کافی‌نیا امروز، ۲۹ مهرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی مشهد با حدود ۱۸۰۰ نفر نیرو و ۵۶ ایستگاه عملیاتی به صورت ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمات به شهروندان است.

وی بیان کرد: به عنوان وظایف ذاتی و اولیه سازمان آموزش و بازدید ایمنی را در اولویت کار خود قرار دادیم. مشهد شهر زائرپذیری است، به همین دلیل اولویت را به مراکز اسکان رسمی و غیر رسمی، بازدید از این مراکز و آموزش متولیان و‌ کارکنان دادیم. در همین راستا مشابه سال گذشته در ۶ ماهه اول امسال بازدیدها ادامه داشت. از چهارشنبه آخر سال گذشته تا انتهای شهریور مناسبت‌هایی را داشتیم که در این مدت مصدومی نداشتیم.

کافی‌‌نیا افزود: ما مساجد ‌را نیز به عنوان مراکز تجمعی مدنظر قرار دادیم و بازدیدهایی داشتیم. ۱۵۰۰ مسجد در شهر مشهد داریم که بیش از نیمی از آن‌ها بازدید شده است. به صورت خاص ۲۰۰ مسجد در حاشیه شهر که اسکان غیر رسمی داشتند‌ را با همکاری ۱۳ منطقه شناسایی کردیم، آموزش‌های ایمنی لازم ارائه و به هر مسجد هر کدام دو کپسول رایگان ارایه شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: با اتحادیه هتلداران و میراث برنامه‌ریزی و از ابتدای ماه جاری هماهنگ کردیم تا به مدیران خانه‌های مسافر و مراکز اسکان رسمی آموزش‌های لازم ارائه شود. در ۲۳ مهرماه سال جاری به ۲۰۰ نفر آموزش ارایه شد و در گروه‌های ۲۰۰ نفره این کار را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال بالغ بر ۱۳ هزار عملیات داشتیم، عنوان کرد: ۷۰ درصد عملیات نجات و ۳۰ درصد عملیات‌های منجر به حریق بوده است. نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش حریق داشتیم که بازخورد آموزش‌ها و بازدیدها از مراکز بوده اما در حوزه نجات افزایش ۴ درصدی داشتیم. عمده عملیات‌های نجات ما به آسانسور برمی‌گردد که تنها در حوزه آسانسور ۳۴۰۰ مورد اعزام در ۶ ماهه اول داشتیم.

روزانه بالغ بر ۱۷۰۰ تماس تلفنی با فرماندهی آتش‌نشانی انجام می‌شود

کافی‌نیا خاطرنشان کرد: در ۶ ماه گذشته تماس‌های زیادی با فرماندهی داشتیم. روزانه بالغ بر ۱۷۰۰ تماس تلفنی با فرماندهی صورت می‌گیرد که بخشی مشاوره، بخشی مزاحمت و بخشی اشتباه بوده و تنها ۶ درصد منجر به عملیات می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شاخص در ۶ ماهه اول امسال اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ یا پایش ایمنی و سلامت همکاران بود، تصریح کرد: مشهد به عنوان اولین سازمان آتش‌نشانی توانست این ایزو را اخذ کند. در زمینه خدمات تایید پروانه، عدم خلاف و‌ پایانکار ۷۲۰۰ پرونده ارایه شده بود که بررسی شد. زمان پاسخگویی به پروانه در گروه‌های مختلف ساختمان ۲.۳ روز و در بخش پایانکار ۴.۴ روز است که در دو سال گذشته این بازه زمانی بالغ بر ۶۰ روز بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه فنی نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات از دیگر وظایف ما است. ماشین‌آلات ما در مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور حتی تهران حرف اول را می‌زند. در زمینه خودرویی بالابرهای ۷۲ متری داریم که حتی در خاورمیانه وجود ندارد. تجهیزات پیشرفته و‌ خوبی داریم که با حمایت شورا و شهردار این اتفاق افتاده است.

کافی‌نیا اضافه کرد: در راستای ارتقا و افزایش آن‌ها در افق ۱۴۰۵ به این نتیجه رسیدیم که تمام نیازهای سازمان را تامین کنیم. با توجه به شرایط نقدینگی شهرداری دو قرارداد مجموعا ۱۴۰۰ میلیارد تومانی به صورت تهاتر و نقد در حال انعقاد است که در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه تمام تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. در حال حاضر‌ ماشین‌آلات ما کامل است و حتی در بخش‌هایی مازاد بر نیاز هم داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: دو سامانه مناسب و قابل بهره‌برداری برای سازمان تهیه شده که تاکنون در کشور وجود نداشته است. در این سامانه‌ها تمام سازمان‌های آتش‌نشانی کشور لینک می‌شوند و استفاده می‌کنند که با هدف یکپارچه‌سازی کدهای عملیاتی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات و‌ ماشین‌آلات ما خارجی است، عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها باید در نگهداری این تجهیزات تلاش کنیم. برخی از تجهیزات بلااستفاده بود که اکنون ۱۰ دستگاه خودروی بالابر عملیاتی به صورت فعال داریم. پمپ‌های مرتبط با اطفای حریق را آماده کردیم.

مجوز استخدام ۴۲۲ نفر صادر شده است

کافی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داریم باید به ۶۴ ایستگاه برسیم، بنابراین نیازمند جذب نیرو هستیم. با پیگیری همکاران من و با توجه به کمبود ۵۸۰ نفری نیرو موفق شدیم مجوز استخدام ۴۲۲ نفر را داشته باشیم. برای تامین پهباد اطفای حریق نیز با همکاری شورا پیگیر هستیم که تا پایان سال اولین پهباد اطفای حریق را داشته باشیم. سال آینده ستاد و فرماندهی سازمان که در شرق کشور نمونه است و ‌۱۲ هزار زیربنا دارد، بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص ساختمان‌های ناایمن گفت: اطلاعات ۱۲۳ ساختمان ناایمن در سامانه منتاک ثبت شده اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. منتظر هستیم راه و شهرسازی اقدامی انجام دهد تا سریع‌تر ایمن‌سازی شوند. ما اجازه پلمب ساختمان نداریم، وظیفه ما بازدید، اخطار و ثبت در سامانه منتاک بوده که این اتفاق افتاده است. بالغ بر ۹۰ درصد مراکز بهداشتی و درمانی شهر مشهد تاییدیه ایمنی ندارند.

امیدواریم مجوز استخدام بانوان آتش‌نشان صادر شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از بانوان در سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: کارهای سخت و زیان‌آور برای بانوان ممنوع بوده و شغل آتش‌نشانی نیز سخت و زیان‌آور است، بنابراین طبق ماده ۷۵ ما قانونا نمی‌توانیم از بانوان استفاده کنیم اما از این ظرفیت به صورت آنکال استفاده می‌کنیم.

کافی‌نیا افزود: تلاش داریم بتوانیم از بانوان در سایر بخش‌ها استفاده کنیم، بنابراین با سازمان امور استخدامی کشور مکاتباتی انجام دادیم و پیشنهاداتی داشتیم تا در امداد و نجات و بخش اداری استفاده کنیم. در آخرین مکاتبه با توجه به مجوز استخدامی درخواست کردیم مجوز دهند که درصدی از بانوان استفاده ‌کنیم. امیدواریم این مجوز صادر شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: بخش اعظمی از وضعیت ایمنی شهر مشهد با کمک آتش‌نشان‌های داوطلب اتفاق می‌افتد که از آن‌ها در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. در ۶ ماهه اول امسال ۵۷۲۳ نفر آتش‌نشان داوطلب را آموزش دادیم که ۴۹ هزار و ۳۳۶ نفر ساعت آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه قبلا شهرک‌های صنعتی تاییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی اخذ نمی‌کردند، تصریح کرد: از سال گذشته تمام شرکت‌ها موظف شدند در زمان پروانه و پایانکار به سازمان مراجعه کنند. از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۰۰ مورد حادثه خارج از شهر داشتیم که بیشتر در زمین‌های کشاورزی بوده و بالغ بر ۳۰ مورد حوادث صنعتی داشتیم.

کافی‌نیا در خصوص ایمنی مدارس گفت: یکی از برنامه‌های ما بازدید مدارس با اولویت مدارسی است که اسکان غیر رسمی دارند. مدارسی که نقص داشتند و بخش اعظمی دارای نقص ایمنی بودند را به اداره آموزش و پرورش اعلام کردیم. ۹۸۲ مدرسه در سطح شهر داریم که ابتدایی ۴۹۸، راهنمایی ۲۹۷ و دبیرستان ۱۸۷ مدرسه است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بازدیدهای سازمان آتش‌نشانی منجر به صدور اخطاریه‌هایی شد که ۴۵۸ اخطار منحصر به فرد و مجموعا ۸۰۲ اخطار بوده است. از این تعداد ۲۰۳ مدرسه با مراجعه به سازمان آتش‌نشانی تشکیل پرونده دادند، ۲۹۷ بازدید انجام و برای ۱۲۹ مدرسه تاییدیه صادر شد. 

وی در خصوص امدادرسانی در معابر بافت پیرامونی حرم بیان کرد: طی دوره ششم پنج ایستگاه در سطح شهر مشهد بهره‌برداری کردیم که یکی ایستگاه اطراف حرم بود. علاوه بر این ایستگاه خود حرم در قسمت پارکینگ خدام و ایستگاه‌های دیگری هم اطراف حرم داریم. تمام تلاش ما این است که ساختمان خوداطفا باشد.

کافی‌نیا گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی در سطح شهر بودند که موفق به اخذ ایمنی نشده بودند. ساختمان‌هایی مثل اطلس، آرمیتاژ، سینما برفی و ‌پاژ از جمله این ساختمان‌ها بودند که پای کار آمدند، طی یک سال اخیر پایانکار بهره‌برداری خود را گرفتند و هیچ نقص ایمنی ندارند، البته بازدیدها همچنان ادامه خواهند داشت.

کافی نیا ادامه داد: به زودی اولین میدان عملیاتی در سطح خاورمیانه را در مشهد کلنگ‌زنی می‌کنیم تا بحث آموزش را انجام دهیم. سازوکار این موضوع آماده شده است. نیازمند زمین ۳۰ هکتاری هستیم تا ۵۰ المان را در آن نصب کنیم. فعلا در فاز اول ۱۳ همتار زمین در اختیار سازمان قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->